A Beach Sprint során 10-50 méter futás után kell a két segítő által tartott hajóba minél gyorsabban beugrani, majd a bóják között szlalomozva végig evezni a 250 méteres pályán, aztán a legtávolabbi bóját megkerülve, a lehető leggyorsabban visszaevezni az indítókapuba. Ekkor a versenyzőnek ki kell ugrania a hajóból és odafutnia a beérkezést jelző gombhoz, amelyet le kell lenyomnia.
Szántó Éva, a Magyar Evezős Szövetség (MESZ) általános alelnöke és a nemzetközi szövetség, a World Rowing végrehajtó bizottságának a tagja az MTI-nek elmondta, hogy a Beach Sprint a 2010-es évek elején kezdett kialakulni, 2014-ben már a jelenlegi formátumban tesztelték, azóta pedig folyamatosan csiszolódott.
„A tengeri evezés kicsit a vitorlázáshoz hasonló lebonyolítása miatt messzebb volt a parttól, és nehezen látták a nézők, ezért az volt a cél, hogy minél közelebb hozzuk az emberekhez” – mondta, majd hozzátette, a lebonyolítási forma rendkívüli izgalmakat tartogat és nagy mértékben be tudja vonni a helyszínen levő szurkolókat. Szántó szerint éppen ezért kerülhetett fel az ötkarikás programra, mivel a NOB és a mindenkori olimpiai rendezők azokat a lehetőségeket keresik, hogy hogyan lehetne bekapcsolni új populációkat és generációkat, valamint hogyan lehet az olimpiát izgalmasabbá tenni. Ehhez a trendhez, valamint az Agenda 2020+5 és az olimpiarendezés új irányelveihez is jól igazodik, mivel a BS-hez nincs szükség új létesítményre és bármelyik másik tengerparton rendezett sportághoz hozzá lehet kapcsolni – a nyílt vízi úszás, a triatlon úszó száma, a vitorlázás vagy éppen a hullámlovaglás helyszínéhez is.
„Az emberek fejében úgy jelenik meg a klasszikus evezés, mint egy nagyon szabálykövető és hihetetlen fegyelmet követelő, erő-állóképességi sportág, amiben kőkemény versenyek tudnak kialakulni. Ezzel szemben a Beach Sprint egy picit lazább, másabb a hangulata, ami segítségére lehet a klasszikus evezésnek is, hiszen ott is azt keressük, hogyan tudjuk a verseny egész időtartama alatt a nézőket lázban tartani” – hangsúlyozta Szántó, majd az új szakággal kapcsolatban kiemelte, hogy más készségeket igényel, mint a klasszikus evezés.
A 2028-as játékok következő érdekessége, hogy a normálsúlyú futamok nem a megszokott 2000 méteres távon zajlanak majd. A szervezők ugyanis olyan helyszínt ajánlottak, ami túl messze volt az olimpiai falutól és a sportágnak sem lett volna jövője a területen. Így az 1932-ben éppen erre a célra létrehozott helyszínen, a Long Beach Marine Stadiumban rendezik majd a futamokat, de az öbölben elhelyezkedő híd pillérei miatt nem férne el hat versenypálya a teljes távon, ezért a World Rowingnak és a szervezőknek döntenie kellett: vagy négy pályán rendezik a futamokat, vagy lerövidítik a távot 1500 méterre. Bár az utóbbi mellett döntöttek, a kvalifikációkat a megszokott távon rendezik, így kizárólag a Los Angeles-i regattát fogják 1500 méteren lebonyolítani.
Mindezek mellett novemberben úgy döntött a NOB, hogy 2028-tól lekerül a könnyűsúly az ötkarikás programról, ezt Varga Tamás könnyűsúlyú kétpárban világ- és Európa-bajnok evezős nagyon sajnálta, de elmondta, hogy a MESZ sportágfejlesztési alelnökeként új lehetőségeket lát a BS-ben.
„Egy szakmai továbbképzésen felmerült a kérdés, kik lehetnek alkatilag a legalkalmasabbak a Beach Sprintre. Az amerikai szövetségi kapitány szerint nagyon sikeresek azok a könnyűsúlyú versenyzők, akik súlyban kicsit feljebb mentek, mivel általában jól futnak, így ez is lehet egy alternatíva a könnyűsúlyúaknak” – jegyezte meg a 45 éves sportvezető. Hozzátette: mindenképpen hosszú távú programban kell gondolkodniuk, hogy fel tudják készíteni a magyar versenyzőket a nemzetközi porondra. Ugyanakkor 2026-ban már a dakari ifjúsági olimpián is szerepel a BS, amire 2025-ben kezdődik kvalifikáció, így 2024-re már kész válogatási rendszerrel kell rendelkezniük.
A hazai szövetség az utóbbi két évben szervez BS-versenyeket, a Sport XXI programmal azt a korosztályt célozták meg, akik a jövőben harcolhatnak majd az indulási jogokért. Ők már ismerik a hajókat, hogyan kell beszállni és szlalomozni a bóják között, ezzel lépéselőnyben lehetnek azon környező országok evezőseivel szemben, akik szintén nem rendelkeznek tengerrel. Egyúttal azt is elmondta, hogy bizonyos országokban már önálló szakágként tekintenek a tengeri evezésre, így még nem nagyon lehet meghatározni, hogy a magyarok hol helyezkednek el a mezőnyben.
„A legnagyobb nehézség, hogy a speciális tengeri hullámokon történő evezést gyakoroljuk, ennek a megoldására mindenféleképpen nagy hangsúlyt kell fektetnünk, és tengeri körülmények közötti edzőtáborokat kell szerveznünk. De nem kell messze menni, mivel a vitorlázásban is kiváló sikereket érünk el, annak ellenére, hogy nincsen tengerünk – jegyezte meg. Varga szerint ugyan a két szakág népszerűsíti egymást, azonban a jövőben el fognak különülni egymástól, mivel teljesen más felkészülést igényelnek. – Ha valaki olimpiai eredményt akar elérni, akkor előbb-utóbb muszáj lesz specializálódnia. Nyilván lesznek átjárások is, de hosszútávon a két szakág között biztosan lesz eltávolodás és lesz egy közös halmaz is” – tette hozzá.
A MESZ a napokban kötött szerződést Sehr Miklóssal, aki a Beach Sprint és a tengeri evezés szakágvezetői teendőit látja majd el január elsejétől. Szántó Éva azt is elárulta, hogy a BS versenyprogramjáról még nem döntöttek, de a World Rowing a férfi és női szólót (egypárevezőst), valamint a mix kétpárevezőst javasolja majd a NOB-nak.
Írta a Magyar Hírlap